söndag 12 januari 2014

G-ringen

F-ringen skulle ha blivit det sista kryddgårdsarbetet för säsongen, men med den fantastiska sommarhöst vi hade så plöjde min underbara granne upp en ring till, G-ringen.
G-ringen är tänkt att ha ganska mycket blommor, både ettåringar och perenner. Jag har tidigare, genom STA och Nora Trädgårdsförening handlat av Rolands Plantskola i Revsten, mellan Kristinehamn och Otterbäcken. Det är en plantskola öppen enbart för handeln, även om han ibland tar emot trädgårdssällskap. Första gången jag var där för några år sedan så blev jag hysterisk och bara for fram och tillbaka. Vilken plantskola! Vilka priser! Vilken mängd av precis det man vill ha!! Det vi var ute efter nu var läkeväxter, röllikor och rudbeckior och lite annat smått och gott. Det var jag och tre nyckelpigor och for iväg. Hur jag hade tänkt begriper jag inte. 4 personer i min lilla bil + alla växter! Nåväl vi kom hem. Det här är vad vi fick med:
Jag hoppas verkligen att allt överlever vintern....här är bilder på röllika och rudbeckia fotade hos Rolands Plantskola
Achillea ´Coronation Gold´
Achillea ´Paprika´
Echinacea ´Summer Sky´
Echinacea ´Mama Mia´
Echinacea ´Vergin´
Echinacea ´Tomato Soup´ På den sista bilden planterar en av mina jordgubbar någon mynta som ska vara marktäckare under ett rödbladigt hyllebär.

3 kommentarer:

  1. Christina i Taxinge12 januari 2014 kl. 02:37

    Echinacea.......så underbar favoritblomma! :)
    Förgyller varje rabatt fr o m sensommaren.

    SvaraRadera