måndag 6 januari 2014

Provodlingsrosor

Någon gång vintern 11-12 fick jag veta att jag tillhörde den lyckliga skara i landet som skulle få ta emot provodlingsrosor. Jag gick som på rosa moln. Var skulle jag sätta 128 sorters rosor, 2-3 av varje? Ingen aning, som vanligt tänkte jag, den dagen den sorgen, det ordnar sig. Kenneth tänkte väl lite längre så han bad en snäll granne med traktor och plog att komma, trots att det var vinter! För tänkte man tanken ut: det kommer ~300 rosor, var sätter vi dom, trädgården känns för full för så många rosor om man vill hålla dom samlade. Det får bli kryddgården, vi ska ju bara ha provodlingsrosorna i 3 år, sen tar vi bort dom. Ja, så tänkte vi då.
Ja, så kom den där dagen i april 12. En hel lastbil med rosor! De rotäkta i krukor och de okulerade barrotade. Att plantera dom var inte att tänka på! Efter den ovanligt snörika vintern så var gärdet så blött att vi behövde plankor att gå på för att inte sjunka ner. Så de fick stå i nästan en månad innan det gick att börja planteringsjobbet. Tack kära Kenneth för att du hade tänkt på traktor mitt i vintern!! :-) Jag lägger ett bildspel på äventyret! De sitter i ringarna C-E. Varje rabatt ska omges av åbroddhäck eftersom kryddgården är tänkt att bli halvformell med ett italienstuk. Vi är nog halvvägs igenom den sticklingsförökningen, fattas bara ~1000 plantor till!! Det blir klart sommaren 14. Jag tänker inte heller beskriva alla rosorna, kanske någon enstaka.

4 kommentarer:

  1. Ojojoj.......VILKET JOBB!!!!!!!!!!! :-))
    Ni är fantastiska!
    Känns som att man måste ta en sväng förbi Nora till sommaren! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl klart att du måste komma! Det ser jag fram mot.

      Radera
  2. Ojojjoj säger jag med.Underbart att får följer arbetet i kryddgården med provrosor och allt annat.Så bra du fick till bloggen.Ha det gott.

    SvaraRadera